Josep Pons seduces the V edition of JUST MUSIC!

Last Saturday 22 of June, he National Music Auditorium He hosted the fifth edition (the above four, in June 2011, 2013, 2015 Y 2017) the musical marathon Only music!, biennial event created to celebrate Music Day. Organized by the National Broadcasting Music Center (CNDM), unit of the National Institute of Performing Arts and Music (INAEM), this edition presented 7 concerts, more than 500 interpreters, along the 13 uninterrupted hours of music, con los ballets rusos de Chaikovski y Stravinski como eje central. Las actividades se repartieron entre la Sala Sinfónica y los dos espacios extraordinarios añadidos en las ediciones anteriores, the Hall of Tapestries and outdoor auditorium Square Rodolfo and Ernesto Halffter, attracting attention 10.594 Madrid, almost 80% gauging, many of them unfamiliar with classical music, enthusiastic following proposals scheduled.

As it happened with Victor Pablo Pérez teachers (2017), Juanjo Mena (2015) and Jesus Lopez Cobos (2013) Josep Pons has overcome the challenge successfully proposed: casi un siglo de historia musical incidental rusa desde las Polovtsian dances de Borodin, from 1869, a Petrushka de Stravinski compuesto en 1947.

In addition to the aforementioned concerts, Jazz mention that there Vermouth!, improvisaciones jazzísticas de extractos musicales de los ballets rusos interpretadas por destacados solistas del panorama nacional que amenizaron las degustaciones gastronómicas montadas para avituallar al público. As on previous occasions, a partir de media tarde se emitieron, live, en una pantalla gigante en la calle los conciertos de la Orquesta Nacional de España y la Joven Orquesta Nacional de España y, en diferido, el concierto de la Orquesta Sinfónica de RTVE. Around midnight, the music of Haendel closed the day accompanying a fireworks display, Traditional finale of the most important event of classical music within the celebrations of the "Festival of Music".

Proyecto compartido
As in previous years, the project has been possible thanks to the support of the City of Madrid, el Grupo RTVE (to which belongs RTVE Symphony Orchestra), la Orquesta de la Comunidad de Madrid y la Orquesta Sinfónica de Madrid que se han sumado una vez más a esta iniciativa musical sin precedentes en nuestro país. further, agradecer la participación de otras unidades del INAEM, such as the National Orchestra of Spain, the National Youth Orchestra of Spain and the National Music Auditorium own, to achieve it and open it to as many citizens as possible. the continued support of the media should be highlighted, especially Classical Radio, que emitió en directo tres de los conciertos sinfónicos y RTVE, que grabó los cinco para emitirlos próximamente dentro de su programación dedicada a la música culta. Near 150 professionals enabled this musical marathon day will take place as normal, without incident among the large audience, which at all times he was as respectful as enthusiastic.

The press has said of the Russians Are Coming!:
“…And risk and delivery (quality is taken for granted) It is a symphonic marathon. He demonstrated by the National Youth Orchestra of Spain, which it gave a bright and moving version. Here he danced to death, as dreamed composer. Pons, widely applauded throughout the day, he obtained, at last, his biggest cheer. And it seemed to look as Diaghilev and outline lips uttered the immortal line, after the scandalous premiere of: This is exactly what I wanted” Paul L. Rodríguez, THE COUNTRY

“At a rate two years, "Music Only" has reached its fifth edition focusing on a five day symphony concerts, many other sessions "jazz vermouth" with jazzy improvisations on musical extracts Ballets Russes, and projections on the street seen inside auditorium. The project now measured forces with a more concentrated programming on previous occasions, but keep unchanged its popular ambition. As the day progressed, the capacity of the auditorium is gradually completed until the full house. In the final section, the usual closing the square and Ernesto Halffter Rodolfo, entrada principal del auditorio, con castillo de fuegos artificiales al ritmo de la famosa música que para una ocasión equivalente escribió Haendel…El Auditorio Nacional, definitivamente conquistado tras la invasión de los rusos y su música.”. Alberto González Lapuente, ABC

Poco antes de que dieran las doce de la noche Josep Pons salía a una de las balconadas del Auditorio Nacional. El maestro daba las gracias, deseaba que hubiera merecido la pena el esfuerzo del día entero y decía que después de una jornada de beber solo agua estaba deseando tomarse una cerveza. Seguro que se le sirvieron ipso facto…un día en el que Pons estuvo al frente de cinco orquestas y dio lo mejor de sí.Gema Pajares, THE REASON

“…había una especie de crescendo en la propuesta de Josep Pons por encima de las propuestas concretas de cada concierto. Pons cumplió con creces su hazaña, y las cinco orquestas respondieron con ese acierto que se da cuando sabes (saben los músicos) que esto no es una cita más ante el público. Sino otra cosa.” Santiago Martin Bermudez. SCHERZO

“The conductor (Josep) Pons ha realizado un trabajo realmente meritorio. Es verdad que era todo música de ballet y que ha faltado “lo visual”, pero si bien “el ballet queda ridículo sin música no sucede eso al revés”, defiende el director, que está persuadido de que las orquestas han contribuido a olvidar la falta de movimiento ya que el público ha sido capaz de captar en las obras “otra belleza”. Y lleva toda la razón.José Oneto, LA REPÚBLICA

Tagged with: , , , ,